In 5 stappen naar een georganiseerd leven

http://www.socialbee.nl/wp-content/uploads/2016/12/IMG_1157-1050x788.jpg

Hoe doe je dat toch, een drukke baan, eigen bedrijf, sociaal leven, marathontrainingen, actief op social media, bloggen (ok, iets minder regelmatig), video’s maken (ook iets minder) én ook nog wat tijd overhouden voor jezelf ? Die vraag krijg ik eerlijk gezegd nooit, maar stel ik mezelf wel regelmatig.

Mijn geheim: dat heb ik niet. Ik wil dingen doen waar ik me goed bij voel. En de dingen die me meer energie kosten dan dat ze me energie geven, zoveel mogelijk uit mijn leven bannen. Zodat ik meer tijd overhoud voor dingen die ik écht leuk vind om te doen.

Maar, zo vraag ik mezelf steeds vaker af: wat vind ik nu écht leuk om te doen? En, mede door mensen met wie ik samenwerk of leuke projecten mee doe: Wat wil ik bereiken met de dingen die ik doe?

Denktijd /doetijd

Daar heb je denktijd voor nodig. En die tijd nam ik niet. De afgelopen tijd heb ik dat wel gedaan en bewust wat zaken op papier gezet. Twee mensen die me hierbij geholpen hebben: David Allen met zijn Getting Things Done workshop van 4 YoungPeople. En Percy Tienhooven, een inspirerende ondernemer die als spreker, blogger en ‘sparren met Percy’ sessies, mensen helpt om bewuster in het lever te staan en ze te helpen met persoonlijke ontwikkeling. Percy vroeg me regelmatig: Heb je je doelen al opgeschreven? En dat heb ik gedaan intussen. Bedankt Percy:)

Just do it: Mijn eerste marathon

Ook heb ik al wat stappen genomen om die doelen in mijn leven een kickstart te geven. Eerder dit jaar schreef ik als doel op dat ik een marathon wilde lopen. Eerlijk gezegd twijfelde ik (en zelfs mijn vriend) lange tijd of ik de discipline van een trainingsschema ging volhouden. En het is gelukt! Na bijna 4 maanden minimaal 4 per week trainen, liep ik op een warme oktoberdag mijn eerste hele marathon. Na 4 uur en 28 minuten kwam ik euforisch over de finish in het Olympisch Stadion in Amsterdam.

After my first marathon

After my first marathon

 

 

 

 

 

 

 

Een overwinning op mijzelf. En ik heb daar veel dingen van geleerd. Daar schrijf ik nog eens een aparte blog over. Nu terug naar de lessen die David Allen mij leerde.

Want met doelen stellen krijg je je leven niet op orde. Tuurlijk, ze geven richting. En, zoals het motto van een helaas ter ziele gegane omroep zei “Zonder dromen geen droomwereld.”

Hoe zorg je dat je je doelen bereikt?

David Allen gaf in zijn workshop een paar handige handvatten. Om je doelen te bereiken en om meer tijd vrij te maken voor dingen die je leuk vindt.

Doe ermee wat je wilt, want elke methode heeft zjn voors en tegens. Mij geven de stappen een houvast. Ik wil wel met je delen waar mijn valkuil zat: Ik schreef heel veel dingen op. Dingen die ik moest doen (ellenlange to do lijsten). Maar de tweede stap om die eindeloze to do lijst(en) te killen, daar kwam ik niet.

Stap 1: Capture

Simpel gezegd: Schrijf alle dingen die in je hoofd zitten op. Klinkt makkelijker dan het is, maar het werkt echt als een opluchting. Welke dingen bijvoorbeeld?

Waar denk je nu aan? Wat moet je morgen doen? Wat heb je je partner/vader/moeder/vriend/vriendin/collega/zus/broer beloofd om te doen? Wat is in je huis nog niet klaar? (reparaties/dingen opknappen) Wat moet je voor je administratie doen? Wie zou je nog bellen? Wie wacht er nog op een antwoord van je?

 

You get the point, neem gewoon eens een half uur en schrijf alles op wat er in je opkomt.

 

Stap 2: Clarify

De tweede stap is al iets moeilijker. Hier maak je keuzes over dingen die op je lijst staan. De essentiële stap hier is: beslis wat je volgende actie wordt. Is dit verf kopen om eindelijk die muur te schilderen? Zet dan in je agenda ‘verf kopen’. En (zo heb ik het aangepakt): roep hulptroepen in en prik een dag om te gaan verven. Nu nog een ander huis vinden, maar ik kan nu mijn huis te koop zetten wanneer ik dat wil. Die muur is eindelijk geverfd.

Een andere volgende actie voor een item op je lijst kan zijn: delegeer de taak. Vraag iemand anders of hij/zij dit kan doen. Nog een andere next step kan zijn: Sla iets op in je archief met ‘ooit te doen dingen.’ Dan blijft het niet langer in je hoofd rondslingeren, maar kun je er letterlijk even afstand van nemen. In dit handige schema zie je alle next steps op een rij:

Organiseer je leven

Source: http://www.gobytes.info/tips/2016/6/7/16006-clarify-what-this-stuff-means-to-you

3: Organize

Nu ben ik geen organisatietalent, en dingen plannen en opruimen zijn ook niet mijn sterke kant (vraag maar aan mijn vriend). Wat hier eigenlijk wordt bedoeld is: Maak niet één grote onoverzichtelijke to do lijst van je ‘next action’ items, maar categorizeer ze. Bijvoorbeeld een lijstje voor werkdingen, eentje voor de boodschappen, een voor je huis, een voor je side projects, en eentje voor je sportdoelen.

Dan lijkt het alweer een stuk overzichtelijker hè 🙂

4: Reflect

Lijstjes maken en doelen stellen is belangrijk. Maar om je doelen echt te behalen, is het nog belangrijker om af en toe even te reflecteren: Ben ik op de goede weg? Welke zaken moet ik nog oppakken om mijn doel te behalen? Welke acties zijn een week blijven liggen en moet ik nu echt oppakken? Zo voorkom je dat je al je actie-items uit het zicht verliest. Hoe ik dit heb aangepakt? Elke vrijdagavond om 21 uur popt er een agenda-reminder op: “Island of thinking time”. En dan (ok, soms op zaterdag of zondag) ga ik aan de slag met dingen die nog moeten gebeuren. Of plan ik een afspraak in mijn eigen agenda in (met reminder) om dingen op te pakken. David Allen gaf een mooie quote tijdens de workshop” Your calendar only works if you look at it.”

Voor mij werkt dit, maar misschien werkt een andere methode voor jou beter? Laat het me weten in de reacties hoe jij dingen afhandelt die nog op je to do lijst staan.

5: Engage

Eigenlijk is dit de stap waar ik de meeste affiniteit mee heb: Just do it.

Alle actie-items die je uit je hoofd hebt gehaald, in categorieën hebt gestopt en regelmatig reviewt , verdwijnen pas van je to do lijst als je ze uitvoert 🙂

En zeg nou zelf, is er een heerlijker gevoel dan dingen doorstrepen die op je to do lijst stonden (of al tijden in je hoofd rondzwierven?) Ja, een marathon finishen bijvoorbeeld. Maar hoe ik dat doel heb bereikt, daarover later meer..

 




There are no comments

Add yours