4 trends van Social Media Marketing World

Elk jaar organiseert Social Media Examiner in San Diego een groot congres, Social Media Marketing World. Sinds ik 9 jaar geleden bij Capgemini startte met mijn eerste social media baan, volg ik SME en het congres om bij te blijven en de nieuwste trends mee te krijgen.

Helaas lukte het mij niet om er heen te gaan, dus ik kocht virtuele ticket om de sessies te kunnen zien en alle nieuwe trends te horen. Ik zet in deze blog 4 nieuwe trends op een rij.

Trend 1: Facebook wordt persoonlijker

Het grote verdienmodel van Facebook is advertenties verkopen. Door de informatie die gebruikers in hun profiel invullen en de berichten die zij plaatsen, serveert Facebook informatie aan bedrijven. Als adverteerder kan ik eenvoudig bijvoorbeeld alle mannelijke ICT-ers van 35-65 wil bereiken in een straal van 50 km rondom Amsterdam. Tegen betaling uiteraard. De tijden van gratis en organisch Facebookbereik zijn voorbij. Pay to play. Voor bedrijven geen leuke boodschap, maar wil je toch nog proberen organisch mensen te bereiken? Lees dan nog eens mijn blog met tips voor bereik in 2019.

Koerswijziging na Cambridge Analytica

Ondanks het Cambridge Analytica schandaal, waarbij Facebook jarenlang informatie van gebruikers aan bedrijven lekte, grotendeels zonder medeweten en toestemming van die gebruikers, blijven mensen wereldwijd massaal actief Facebook gebruiken.

Een paar cijfers: Vorig kwartaal waren er 1,47 miljard dagelijks actieve gebruikers en 2,23 miljard maandelijks actieve accounts.

Facebook kreeg na het schandaal vorig jaar wel door dat ze van koers moeten wijzigen om op de lange termijn relevant te blijven. Zo kondigde Mark Zuckerberg in 2018 aan dat Stories & Live video op Facebook belangrijker worden. Ook Messenger wordt steeds belangrijker.

Stories zijn populair

Waarom? Het zijn manieren om makkelijker en persoonlijker in contact te staan met je fans.

Dit is geen makkelijke contentvorm voor bedrijven, maar wel een manier om echt contact te hebben en invloed te krijgen. In plaats van content te plaatsen, die bij zoveel mogelijk mensen onder hun neus te duwen en te hopen dat iemand hapt, wil Facebook dat je 1 op 1 contact met je fans hebt. Zelfs video op je timeline is niet meer hip & happening.

Mike Stelzner, de oprichter van Social Media Examiner zei in zijn keynote: Messenger en Stories zijn de nieuwe focus van Facebook. Marketing wordt persoonlijker. Maar daarvoor moeten we onszelf herprogrammeren, want we denken nog steeds: Bigger = Better.

Mike herformuleert het tot Better > bigger. Marketeers moeten leren om te connecten (een op een!) met klanten. Bijvoorbeeld via Stories en Messenger. En dat is niet schaalbaar. Maar als je echt iets toevoegt aan het leven van een klant, zal jouw klant je ambassadeur worden. Wat je uiteindelijk invloed oplevert.

Stories op Instagram (onderdeel van Facebook) zijn ontzettend populair. Dagelijks bekijken 500 miljoen mensen Instagram Stories.

Laat dat eens tot je doordringen: Elke dag kijken 500 miljoen mensen naar korte video’s en foto’s van hun favoriete zanger, actrice of sporter. Maar ook de stories van bedrijven zijn populair, als je ze maar interessant genoeg maakt voor je volgers.

Best een vernieuwende gedachte. Maar wat blijkt: 62% van de bedrijven doet nog helemaal niets met Stories.  Bedrijven: Doe er je voordeel mee!

Trend 2: Video werkt niet altijd op Facebook

Video op Facebook kan werken. Dat dacht Stelzner ook. Bekijk deze cijfers maar eens:

De Facebookcijfers leken op het eerste gezicht prachtig: Ruim 20.000 kijkers, bijna 10x zoveel kijkers als op YouTube.

In zijn keynote vertelde Mike dat de gemiddelde kijktijd van een aflevering op Facebook 11 seconden was (een aflevering van de serie The Journey duurt zo’n 8-10 minuten). Slechts 19 mensen bekeken de volledige aflevering op Facebook.

Op YouTube was dit getal 34x zo hoog!

Tja, kan gebeuren. Vast niet zo’n boeiende aflevering. Mike dook in de cijfers van de andere video’s, en hierbij tekende zich dezelfde trend af. Terwijl mensen op YouTube de aflevering wel tot het eind bleven hangen. Zijn conclusie: Mensen gaan niet naar Facebook om video’s te bekijken, daarvoor gaan ze naar YouTube. En YouTube is een voor bedrijven prachtig platform om een echte connectie te bouwen met hun volgers.

De laatste tijd merk ik zelf ook wisselende resultaten met Facebookvideo.

Ik ben benieuwd: Kijk jij video’s op Facebook af?

Trend 3: Facebook funnels bouwen met advertenties

Jon Loomer is een expert in Facebook advertenties. Hij is ook iemand die ik al jaren volg om nieuwe dingen over Facebook advertising te leren. Die ik dan meteen weer kan toepassen voor mijn klanten. In zijn keynote op Social Media Marketing World gaf hij tips over het bouwen van een funnel met Facebook advertenties. Hij gebruikte als voorbeeld hoe hij Facebook inzette om zoveel mogelijk mensen in de zaal te krijgen bij zijn talk op Social Media Marketing World.

Dit waren zijn belangrijkste tips voor het bouwen van een funnel (zelf gebruik ik de Engels instellingen van Facebook Ads Manager, dus die hou ik aan voor deze uitleg).

  • Gebruik video als advertentiemateriaal
  • Gebruik Reach als doel in je campagne (let op, dit is niet standaard altijd de beste doelstelling)
  • Location targeting: Everyone in this location + 1 mijl in de omgeving.
  • Detailed interest: Social Media Examiner
  • Frequency cap: 3x per dag
  • Bid strategy: max. 200 dollar per 1000 impressies
  • Sluit Audience Netwerk en Marketplace uit bij Placements. Dit is trouwens een tip die ik standaard gebruik, want dit jaagt je budget er te snel doorheen en je krijgt hier vaak geen relevante clicks uit.
  • Werk van TOFU naar BOFU (Top of the funnel naar Bottom of the funnel)

Nog een tip: Jon Loomer heeft een interessante podcast, waarin hij mensen interviewt en hen tips voor Facebook advertenties ontfutselt.

  • Beluister de podcast

Trend 4: Instagram als conversiekanaal

Jenn Herman is Instagram-expert. Ik volg haar al jaren en zij weet haar personal branding goed in te zetten om jaarlijks bij Social Media Marketing World als spreker op het podium te staan. In haar talk gaf zij tips om conversie via Instagram te behalen. De belangrijkste tips:

  • Maak je bio (omschrijving in je profiel) goed op, want dit is je conversiepunt.
  • Zet de belangrijkste informatie bovenaan in je bio, Instagram’s nieuwe bio laat minder informatie zien
  • Traffic vanaf je Instagrampagina worden als direct verkeer gemeten in Google Analytics (deze wist ik ook nog niet!)
  • Om toch links te tracken, kun je een link shortener zoals bit.ly gebruiken.
  • Vergeet niet je contactgegevens in te vullen (en je locatie als je een bedrijfslocatie/winkel) hebt.
  • Gebruik een bedrijfsprofiel om inzicht te krijgen in de demografie van je volgers (o.a. leeftijd, geslacht en locatie.
  • Met een bedrijfsprofiel kun je call to action & contactbuttons in je bio opnemen:
  • En met een bedrijfsprofiel kun je adverteren. In een normale post kun je mensen niet naar je website laten doorklikken. In een advertentie kan dit wel.

Dit waren mijn eerste indrukken van de presentaties van Social Media Marketing World. Heb je vragen over een specifiek onderdeel of is iets je niet duidelijk? Laat het me weten!