7 tips om bereik te blijven pakken op social media

https://www.socialbee.nl/wp-content/uploads/2016/03/DeathtoStock_Medium6-1050x699.jpg

Heeft social media zijn piek bereikt? Sommigen beweren van wel. Ik denk dat social media meer het nieuwe normaal zijn geworden. Organisch bereik voor bedrijven is het afgelopen jaar wel weer lager geworden voor bedrijven en ‘pay to play’ , oftewel adverteren als je bereik wilt houden is de nieuwe norm. 2018 was ook het jaar van de dataschandalen, onder andere het Cambridge Analytica datalek bij Facebook. Steeds meer mensen verlaten Facebook door privacy-issues, jongeren zijn er ook steeds minder vaak te vinden. Instagram is het nieuwe en hippe netwerk.

Wil je als bedrijf nog meetellen op social media? Dan moet je focussen op interactie en de algoritmes kennen. En weten hoe je hiervan kunt winnen. Dat klinkt ingewikkeld, maar ik heb wat tips voor je hoe je toch bereik kunt halen op social media.

Social media tips: focus op interactie en blijf testen

Social media draait niet alleen maar om mooie foto’s en teksten. De cijfers (en hoe je deze moet interpreteren) maken een steeds groter deel uit van het werk van een social media manager. Kijk jij bijvoorbeeld wel eens in je Facebookstatistieken op welke tijdstippen jouw volgers het meest actief zijn? Dan tref je waarschijnlijk zo’n soort grafiek aan, met de toptijd in de avond.

Beweeg mee, blijf testen wat voor jouw publiek werkt (want wie weet bestaat jouw publiek juist uit ochtendmensen?) Always be testing.

Focus op interactie

Het belangrijkste in social media is: Focus op interactie. Zorg ervoor dat mensen reageren op je social media berichten. Doe je dit niet, dan gaat dat ten koste van je bereik. Meer interactie=meer bereik. Zo werkt het algoritme van Facebook (zoals Mark Zuckerberg begin 2018 zei: Posts should encourage meaningful interactions between people).

Het Instagram algoritme geeft posts met veel reacties ook voorrang en zelfs LinkedIn geeft toe dat posts met meer interactie meer zichtbaarheid krijgen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen jouw posts liken, een reactie achterlaten of je post op hun eigen timeline delen?

De 7 ultieme social media tips

Volg deze tips om voorbereid met je social media kanalen 2019 in te gaan:

  • Focus op langere of juist hele korte posts. Onderzoek van Coosto (social media softwarebedrijf) wijst uit: langere posts op Facebook zorgen voor meer reacties.
  • Vergeet links naar je eigen website. Foto of video + tekst is het voorkeursformat.
  • Gebruik emoji’s 😊
  • Toon interesse in je volgers en stel vragen.
  • Geen platte productpromotie. Je posts moeten een vorm van entertainment, nuttige tips of inspiratie bevatten om op te vallen op social media. Creativiteit wint het van de gelikte productfoto’s.
  • Post in de avond. Dan zijn je meeste volgers online. Heb je dan geen webcare? Zorg dat je dit onderling regelt met collega’s in je team of besteed het uit aan een bedrijf.
  • Advertising inzetten. Je hoeft geen enorme budgetten vrij te maken, met 50 euro per week kom je al een eind. Zo kun je posts waarin in je events, producten of links naar een landingspagina op je website toch bereik laten pakken. Let op: de kosten voor Facebook advertising stijgen, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan adverteren op andere massamedia zoals tv en radio. Het voordeel van (lokale) Facebookadvertenties is dat je heel gericht op interesseniveau kunt targeten en een groep bereikt die jouw product of dienst sneller zal kopen. Gebruik op Facebook niet de ‘boost’ of ‘promoot’ knop. Deze optie is een vereenvoudigde versie van de Facebook ads manager, en werkt lang niet zo goed als het uitgebreide Facebook advertising programma. Heb je ondersteuning nodig bij het werken met Facebook advertising? Stuur mij een bericht, dan maken we een afspraak!

Welke tips mis jij in dit overzicht? En welke ideeën neem jij mee in je social media strategie voor 2019?

blogs social media communitymanagement